Välfärdsteknologi
Vi på Nordens välfärdscenter definierar välfärdsteknologi som teknologi som förebygger, hjälper och levererar välfärdslösningar. Tekniken används bland annat för att behålla eller öka trygghet, aktivitet, delaktighet eller självständighet för individer.
Välfärdsteknologi är inte avgränsat till äldreområdet och funktionshinderområdet – utan omfattar en bred palett av service inom hela den offentliga sektorn.
Det är viktigt att understryka att brukaren i slutledet inte alltid är en samhällsmedborgare med ett särskilt behov. Välfärdsteknologi kan också användas till att förbättra arbetsmiljön hos olika personalgrupper inom den offentliga sektorn.
Exempel på välfärdsteknologi
- För ökad trygghet: trygghetslarm, mobiltelefon, mobila larm med GPS-funktion, bildportstelefon och webbkamera för tillsyn.
- För ökad aktivitet och delaktighet i samhälle: rollator, eldriven rullstol, hörapparat, synhjälpmedel, internettjänster, videokommunikation, teknikstöd för påminnelse och struktur i vardagslivet.
- För ett självständigare liv: förflyttningshjälpmedel, kognitiva hjälpmedel som till exempel medicinpåminnare, produkter för fjärrstyrning av TV, belysning, dörrautomatik. Informations- och kommunikationstekniktjänster (ITK-tjänster) och produkter som underlättar inköp, bankärenden och kontakter med myndigheter.
- Som stöd till anhöriga: IKT-tjänster som stödjer kommunikation med andra anhöriga eller vård- och omsorgspersonal, personlyftar, hjälpmotor till manuell rullstol och passagelarm.
- Som stöd i vardagen: mobilapplikationer skapade i syfte att stödja människor i sin vardag, såsom exempelvis hjälpmedel för hörselskadade och synsvaga. Appar med piktogram kan hjälpa människor med kognitiva funktionsnedsättningar i sin kommunikation.
Integrerad vård och omsorg på distans
Projektet Integrerad vård och omsorg på distans fokuserar på hur socialtjänst, primärvård och specialistvård i Norden kan samordnas med hjälp av distanslösningar.
Nordiskt forskningsnätverk med brukarperspektiv
Hälsa och välfärdsteknologi ur ett brukarperspektiv är ett relativt nytt forskningsområde i Norden. I samarbete med Nordens välfärdscenter har ett nytt nordiskt forskarnätverk etablerats och nätverket består idag av drygt 70 forskare.
Kvantitativ uppföljning av nordiska kommuners implementeringstakt av välfärdsteknologi
Allt fler människor i de nordiska länderna får möjligheter att använda välfärdsteknologi. Men hur många individer i Norden har digitala tjänster?
Kvantitativ uppföljning av nordiska kommuners implementeringstakt av välfärdsteknologi
Vård och omsorg på distans
Vi har kartlagt hela Norden för att hitta väletablerade exempel på digitala lösningar som fungerar. Fokus ligger på lösningar som redan har implementerats och som används, inom kommuner och landsting och regioner i de nordiska länderna.
Connect – verktygslåda om välfärdsteknologi
Vi har tagit fram en verktygslåda som ska underlätta implementeringen av välfärdsteknologiska projekt i de nordiska kommunerna.
Connect verktygslåda om välfärdsteknologi
Nordisk tankesmedja om välfärdsteknologi
Vår nordiska tankesmedja för välfärdsteknologi har under åren 2014-2019 varje år behandlat ett välfärdstekniskt problem och publicerat rekommendationer. Under tankesmedjans sista år behandlades hur välfärdsteknologi kan bryta farlig ensamhet.